S kříži ve třídách je kříž

21. prosince 2009 v 21:03 | kunik |  - Články, úvahy, eseje
Po výroku Evropského soudu pro lidská práva o zákazu křížů ve třídách v Itálii se roztrhl pytel s podobnými žádostmi a návrhy v ostatních zemích EU. A protože 3. newtonův zákon nám říká, že akce vyvolává reakci, tak to samozřejmě vyvolalo také velké protesty ze strany církve a věřících. Z pohledu ČR se to zdá jasné: "Vždyť u nás taky kříže na školách nejsou, tak co pletou nějaké náboženství do škol." Jenže ono to není jasné ani trochu.


Václav Klaus ve své kritice EU tvrdí, že neexistuje žádný evropský démos (lid) a tak nemůže existovat ani žádná unijní demokracie reprezentovaná Evropským parlamentem. Ale nemá tak úplně pravdu. Jsou věci, které obyvatelstvo Evropy spojují a tyto věcí mají nějaká společná obrazná pojmenování - symboly. Tento spor je jedním ze sporů o tyto jednotící symboly a tedy zároveň sporem o evropskou identitu.

Je logické, že v našem státě, kde lidí hlásících se aktivně k nějaké církvi je menšina, jsou náboženské symboly ve školách bezpředmětné, ovšem portét prezidenta v našich třídách visí, protože prezidenta máme všichni společného. Ale v zemích jako je Itálie nebo Polsko, kde je naprostá většina společnosti členem nějaké křesťanské církve, je sundání křížů naprosto absurdní (asi podobně jako kdyby nějaký olašský rom prohlásil, že on portrét prezidenta ve třídě nechce, protože oni mají svého krále a nechce, aby jeho dítě bylo naším systémem deformováno). Neumím si představit, že by snad kříž ve třídě obrátil někoho na víru nebo ho nějak traumatizoval. Je to prostě symbol, který vyjadřuje nějakou ideu nebo instituci, která spojuje většinu společnosti.

Jiná je situace, kterou v současnosti napadá jeden Rakouský rodič-ateista, který se bouří proti tomu, aby jeho dítě bylo ve školce nuceno aktivně se zúčastňovat oslav křesťanských svátků. To už není symbol, sloužící jako nějaká připomínka, ale přímé (ideové) ovlivňování, což v sekulárních státech (kterými všechny státy EU jsou) nemá ve státním školství co dělat. Od toho přece existují církevní školy.

Je tedy třeba rozlišovat, co je opodstatněná obrana rodiče, který má právo na vlastní styl výchovy, a co už je ohrožování společenské identity. Problém se sundáním křížů ze tříd v Itálii je v tom, že menšina ve státě vlastně diktuje většině jaké symboly smí užívat, k jakým ideám se smí hlásit, co má být součástí národní identity. A to je velmi nebezpečný precedens. Podle stejného klíče by nám třeba ukrajinští přistěhovalci mohli zakázat vyvěšovat vlajky na školách při státních svátcích, protože oni mají právo na to, aby své dítě vychovávali po svém a oni nechtějí, aby ztratilo pod vlivem české vlajky pocit, že je ukrajinské národnosti. Nenechme si tedy v rámci podivné a svým způsobem úchylné tendence politické korektnosti diktovat, co smíme a co nesmíme otevřeně prosazovat, k čemu se hlásit. Menšiny mají být respektovány a mjí mít svá práva, ale zároveň menšiny nemají diktovat většině co smí a co ne.

Že systém politické korektnosti vede do pekel, se myslím ukáže velmi brzy. Pokud holandský antiislamistický politik Geert Wilders udělá, co slíbil, a uspořádá stejné referendum o minaretech jaké udělali Švýcaři a pokud bude zákaz minaretů schválen i v Holandsku, dá se očekávat, že to dají islamisté k soudu. A dá se také předpokládat, že evropský soud pro lidská práva toto rozhodnutí referenda zruší. Pokud se tak ovšem stane budou základní práva občanů EU pošlapána. Na jednu stranu většinové společnosti zakáže symbol jejich víry (kříž ve škole), na druhé straně menšině povolí symbol ani ne tak víry jako spíš islamismu (minarety totiž dnes již neslouží ke svolávání věřících, a tak mají už jen jednu původní historickou funkci, označovat hranici území, kam sahá islámské právo). Pokud evropský soud pro lidská práva rozhodne tak, jak jsem nastínil výše, bude to zásah proti základům evropské identity a bude to rozhodnutí, které by žádný občan EU neměl akceptovat. Toto pojetí politické korektnosti není totiž znakem svobody a demokracie, ale znakem slabosti a neschopnosti současné liberální demokracie bránit se.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 22. prosince 2009 v 9:30 | Reagovat

Máš naprostou pravdu, ale co se s tím dá dělat?

2 kunik91 kunik91 | 22. prosince 2009 v 14:46 | Reagovat

TlusŤjoch: No, to není tak snadné říct...určitě je třeba protestovat všemi formami proti nesmyslným rozhodnutím soudů, je třeba volit rozumné strany a pak už zbývá jen doufat ve zbytky zdravého rozumu...

3 Lafi Lafi | Web | 22. prosince 2009 v 17:05 | Reagovat

Výborný článek, myslím že jsi uhodil hřebíček na hlavičku. Jen nevím přesně proč, ale nejsem optimista. Stačí se podívat kolem sebe co politici (nejen naši) předvádějí. Občas mi příjdou jako smyslů zbavení :-(

4 Angel Darkwood Angel Darkwood | Web | 29. prosince 2009 v 12:42 | Reagovat

My ve třídách kříže máme, ale to bude nejspíš tím, že naše škola je napůl křesťansky zaměřená^^ Ale vzhledem k tomu, že v naší třídě není nikdo věřící, tak nám to vadí... Minulý rok jsme kříž dali na druhou stranu a místo něj tam dali hodiny. No a letos nám ten kříž tam byl dal s přísným zákazem přesunutí..to o něčem taky vypovídá^^
Co se týče islámu, je to už opravdu hrůza...děsím se toho, že se ještě dožiju jejich ,,ovládnutí"..

5 Pajčas Pajčas | 5. dubna 2010 v 15:48 | Reagovat

Líbí se mi jak si se k této věci postavil a také jakou si vybral formulaci. V zásadě s tebou souhlasím. Ateista, jakýkoli náboženský symbol přehlédne, protože na něj nemá vliv - jedině grafické znázornění a to nakolik se mu "líbí". Podstata symbolu mu bude unikat. Takhle to vidím já, a byla jsem vedena jako křesťan.
Dítě si nemá šanci svou víru vybra samo. Jsou zde největší vlivy, a to ze strany rodičů a společnosti. Na jednu stranu si říkám, že není špatné, aby se náboženstvích ve školách mluvilo, tak jak tomu má být v občanských výchovách. Širší rozhled otvírá mysl, a to co jedné víře chybí, má zas jiná. Ale co v celoevropském měřítku?
Evropa má křesťanství v kořenech a to mi nikdo nedokáže vymluvit, ani vyvrátit. Je to historie. Stejně jako křesťanství vstřebalo antické tradice a uchovalo je.
A co s vlivem východní kultury? To ti řeknu, až si konečně přečtu Korán. Nějakou tu dobu se na něj chystám.

6 Mara Mara | 13. srpna 2011 v 15:23 | Reagovat

Myslím si, že by měl být kříž v každé škole a pokud možno v každé třídě.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama